man-76196_1280

Dystrybucja – jak wprowadzić produkt na rynek?

Co to jest dystrybucja?

Dystrybucja to nic innego jak zbiór procesów, których efektem jest wprowadzenie produktu na rynek. W marketingu mix (kompozycji marketingowej) dystrybucja zajmuje ważne miejsce. Sam produkt, reklama i cena nie wystarczą, aby osiągnąć sukces rynkowy. Bez dystrybucji nie będziemy w stanie dostarczyć produktu do klienta docelowego. Dzisiejszy artykuł będzie o kanałach dystrybucji. Postaram się zamieścić garść porad, jak budować strategię dystrybucji dla firmy.

Masz już jakościowy produkt, wiesz już jak ustalić cenę, jednak nie wiesz w jaki sposób sprzedawać? Zasmucę Cię, została Ci najtrudniejsza rzecz do zrobienia – zbudowanie kanałów dystrybucji. Im więcej zbudujesz takich kanałów, tym masz większą szansę ograniczyć ryzyko działalności. Jednak nie ilość jest tu tylko istotna – ważna jest zyskowność. Na dłuższą metę nie da się sprzedawać w kanale dystrybucyjnym, który jest tak kosztowny, że nie przynosi zysków.

Na początek, zastanów się w jaki sposób Twój klient chciałby kupować Twój produkt? Czy Twój wymarzony klient potrzebuje wsparcia technicznego lub specjalnego przeszkolenia? Czy będą potrzebować jakiś produktów uzupełniających do zakupu? Czy klienci będą potrzebować serwisu?

Odpowiedzi na te podstawowe pytania z pewnością pomogą Ci zbudować idealny kanał dystrybucji. Jeżeli Twój klient potrzebuje specjalnego wsparcia technicznego, to niezbędne jest umożliwienie mu łatwego kontaktu ze sprzedawcą. W takim przypadku ciężko jest oferować produkt on line przez sklep internetowy. Podam przykład. Jeżeli oferujesz specjalistyczny sprzęt medyczny, który wymaga supportu oraz instalacji to nie umieścisz go na allegro, proponując tanią wysyłkę kurierską. Co klient będzie robił z taką przesyłką? Rozpakuje i włączy w gabinecie do gniazdka? Pomyśl o tym.

Jakie są możliwe kanały dystrybucji Twojego produktu?

kanaly-dystrybucji-przyklad

 

Jak widać kanały dystrybucji mogą być różne. Możesz sprzedawać bezpośrednio klientom, możesz zatrudnić przedstawiciela, który będzie to robił. Możesz sam szukać odbiorców detalicznych, którym dostarczysz towar. Możesz także zacząć współpracę z hurtownią, która ma już sieć punktów sprzedaży detalicznej. Jeżeli nie masz na to czasu, lub marża Ci nie pozwoli na współpracę z hurtownią, to możesz zatrudnić przedstawiciela, który będzie szukał dla Ciebie odbiorców detalicznych. Ostatnio też modne jest stworzenie systemu franczyzowego, który polega na znalezieniu franczyzobiorcy (przedsiębiorcy), który będzie prowadził biznes na Twoich zasadach.

Nie ma idealnego kanału dystrybucji. Każdy jest bardziej lub mniej kosztowny – każdy z nich ma wady i zalety. Wszystko zależy od produktu, marży i klienta. Rodzaj dystrybucji wpływa na metody promocji i reklamy produktu. Dodatkowo im większy łańcuch dystrybucji, im więcej pośredników, tym niższa marża dla producenta. Jak widać rodzaj produktu wpływa na dystrybucję, natomiast dystrybucja determinuje cenę i promocję – pozostałe składniki marketingu mix.

seattle-394727_1280

Świat dynamicznie się zmienia, dlatego nie skupiaj się na jednym możliwym kanale dystrybucji. Zawsze warto testować inne sposoby dostarczenia produktu na rynek. Dzięki temu ograniczasz ryzyko działalności.

Temat dystrybucji postaram się lepiej opisać, omawiając poszczególne kanały, porównując zalety i wady oraz oceniając koszty wprowadzenia produktu na rynek. Niestety brak czasu dzisiaj mnie ogranicza, dlatego w kolejnych artykułach postaram się opisać więcej szczegółów.

Zachęcam do komentowania.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *