road-sign-63983_1920

Dlaczego ulotka reklamowa jest dobrym sposobem na reklamę Twojej firmy?

Dzisiaj zajmiemy się ostatnim elementem marketingu mix – promocją . Postaram się przybliżyć wam jedną z metod promocji, którą uważam za bardzo skuteczną. Jest to forma reklamy, która bezpośrednio dociera do Twojego potencjalnego klienta. Dziś dowiesz się jak można reklamować się za pomocą ulotki reklamowej.

Dlaczego ulotka reklamowa?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Ulotka reklamowa trafia bezpośrednio do klienta. Jeżeli zadbamy o właściwy i rzetelny kolportaż, jeżeli nasza ulotka przykuje uwagę odbiorcy to możesz być pewien bardzo dobrych rezultatów kampanii ulotkowej. Jest jednak parę szczegółów, na które warto zwrócić uwagę, wybierając tę formę promocji. Jeżeli o nich zapomnisz, to skuteczność kampanii ulotkowej może drastycznie spaść. Specyficzne niuanse dotyczącej reklamy ulotkowej, postaram się przedstawić analizując poszczególne jej etapy:

  1. Projektowanie i druk ulotki reklamowej
  2. Kolportaż ulotek reklamowych
  3. Badanie efektów kampanii i analiza dalszych działań.

No to zaczynamy.

Projektowanie i druk ulotki reklamowej.

Jest to absolutny początek Twojej przygody z reklamą ulotkową. Tworząc projekt ulotki reklamowej, spróbuj na początku zastanowić się, do kogo chcesz kierować reklamę. Ile lat ma Twój potencjalny klient? To bardzo ważne. Jeżeli Twój klient jest osobą starszą , to zadbaj o to żeby ulotka była czytelna, posiadała duże kolorowe napisy. Osoby starsze mają gorszy wzrok i powinieneś w tym przypadku wziąć to pod uwagę. Dobra ulotka reklamowa:

  • powinna mieć duży czytelny nagłówek, który widać z daleka
  • powinna być wydrukowana na dobrym papierze w technologii kolorowej
  • powinna przykuwać uwagę
  • powinna zachęcać do konkretnego działania (zadzwoń, przyjdź, skorzystaj)

Niezależnie od tego, czy projektujesz ulotkę sam, czy korzystasz z usług grafika, powinieneś zwrócić uwagę na pewne szczegóły, które wpływają na skuteczność ulotki reklamowej. W praktyce zauważyłem że ulotka reklamowa, która posiada oprócz tekstu zdjęcie – oraz przykładowe ceny oferowanych produktów – bardziej przykuwa uwagę. Właśnie dlatego warto na ulotce zamieścić informację o promocjach i okazjach. To zawsze wzbudza zainteresowanie. Warto też zastanowić się nad rozmiarem projektowanej ulotki. Każdy z nas liczy koszty, to oczywiste. Jednak trzeba się zastanowić, czy nie bardziej opłaca się zainwestować w większy rozmiar ulotki, zamiast wysyłać malutką karteczkę do swoich potencjalnych klientów. Ten problem jest bardzo istotny w dużych miastach, gdzie mieszkańcy zalewani są tonami papierowej reklamy. W tym tłumie ciężko jest się wybić, jeżeli masz małą ulotkę.

Zastanów się dlaczego wielkie sieci handlowe, wysyłają obszerne gazetki do swoich klientów? Ponieważ dzięki temu zwiększają szanse na dotarcie do klienta. Jestem zwolennikiem podglądania konkurencji i Ciebie też do tego zachęcam. Można się dużo nauczyć.

price-tag-374404_1280

Kiedy masz już projekt ulotki reklamowej, czas poszukać drukarni, która ją dla Ciebie wydrukuje. Warto porównać ceny w różnych drukarniach, ponieważ mogą się one drastycznie różnić. Rozbieżności w cenach usług drukarskich spowodowane są przede wszystkim technologią z jakiej drukarnia korzysta. Dla porównania podam Ci przykład, Drukowałem kiedyś plakaty w formacie A2 w swoim mieście w nakładzie 2000 szt w zaprzyjaźnionej drukarni w cenie 1zł / szt. Kiedy rozejrzałem się po rynku to znalazłem w promieniu 100 km większą, bardziej zaawansowaną technologicznie drukarnie, która przy tym samym nakładzie zaproponowała mi cenę 0,30gr za sztukę. Zaoszczędziłem dzięki temu 1400 zł, nie licząc kosztów dojazdu do innej drukarni.

Kolportaż ulotek reklamowych

Mamy już ulotki, teraz najwyższa pora żeby je dostarczyć do potencjalnych klientów. W jaki sposób to zrobić? Masz kilka opcji:

  •  możesz ulotki roznieść sam
  • możesz przykładowo znaleźć studenta, który tanio to za Ciebie zrobi
  • możesz powierzyć kolportaż profesjonalnej firmie

Wszystkie trzy opcje testowałem na własnej skórze. Na początku działalności nie miałem pieniędzy na reklamę, dlatego ulotki roznosiłem sam. Teraz wiem że jest to bardzo ciężka i męcząca praca. Nogi „włażą do tyłka”, mieszkańcy domów traktują Cię jak intruza. Ogólnie nie jest łatwo. Kolportaż na terenie osiedli mieszkaniowych idzie szybko – jesteś w stanie roznieść dużą ilość ulotek w krótkim czasie. Problematyczne mogą być duże, zamknięte osiedla, gdzie wstęp mają osoby znające kod dostępu. Są jednak plusy takiej formy kolportażu. Masz największy wpływ na to, jak robota zostanie wykonana. Jeżeli się postarasz to zyskasz, jeżeli kolportaż zrobisz po łebkach to wyrzucisz pieniądze w błoto. Plusy samodzielnego kolportażu to kontrola nad tym co się robi oraz niskie koszty. Minusy to czasochłonność takiej akcji oraz problematyczność kolportażu obszarów wiejskich oraz innych miast, poza miejscem zamieszkania (czas dojazdu i dodatkowe koszty)

Druga opcja kolportażu ulotek reklamowych to zlecenie pracy drugiej osobie, która chce sobie dorobić. Tutaj teoretycznie oszczędzasz czas, płacąc wynagrodzenie za pracę. W praktyce jednak sytuacja nie wygląda tak różowo. Jeżeli nie masz zaufanych ludzi do kolportażu – to możesz liczyć się z tym, że duża część Twoich ulotek nie dotrze do klienta. Musisz się w tym przypadku nastawić na kontrolę Twoich pracowników. To wymaga dodatkowego czasu, ale nie widzę innej opcji. Dajesz przykładowo pracownikowi 10 000 ulotek na jeden rejon i po określonym czasie bierzesz go i sprawdzasz czy ulotki są tam rozniesione. Dzięki temu unikniesz ryzyka straty materiałów reklamowych. Jednak tylko pozornie oszczędzasz czas.

Trzecia opcja kolportażu ulotek reklamowych, którą osobiście stosuję i polecam to korzystanie z profesjonalnej firmy kolporterskiej. W ten sposób wysyłam rocznie około 250 tys ulotek reklamowych i mogę osobiście potwierdzić, że jest to skuteczny sposób na kolportaż. Dlaczego warto skorzystać z firmy kolportującej ulotki?

  • pracownicy takich firm znają w większości kody do domofonów na zamkniętych osiedlach, dzięki temu dotrą w miejsca, gdzie ty sam masz utrudniony dostęp
  • firmy kolporterskie doręczają tony ulotek reklamowych miesięcznie, dzięki temu wypracowały standardy doręczeń – mają minimalne normy skuteczności, do których się stosują
  • firmy kolporterskie znają dokładną ilość punktów doręczeń – dzięki temu możesz sprawdzić ile ulotek przygotować na konkretny rejon
  • niektóre firmy zaopatrują swoich kurierów w nadajniki gps, dzięki temu wiedzą gdzie konkretnie pracownicy roznoszą ulotki
  • firma kolporterska jest w stanie zrobić dużą kampanię ulotkową w 1 lub 2 dni – oszczędzasz czas, kiedy jest go mało
  • firma kolporterska gwarantuje Ci określony procent doręczeń – jeżeli jakiś rejon jest trudny bądź niemożliwy do kolportażu – poinformuje Cię o tym od razu.
  • skuteczność doręczeń możesz sprawdzić bezpośrednio po dostarczeniu ulotek, umawiając się na szczegółową kontrolę kolportażu. Przykładowo jeżeli w umowie masz napisane, że 80% ulotek zostanie dostarczonych w konkretnym rejonie – to jeżeli kontrola wykaże mniej – możesz nawet nic nie zapłacić za usługę, a nawet w niektórych przypadkach walczyć o zwrot kosztów druku. Warunki te oczywiście ustalasz przed kolportażem ulotek.
  • możesz ustalić szczegóły kolportażu tj czy ulotka ma trafić do skrzynki (moim zdaniem najlepsze rozwiązanie przy mniejszych ulotkach), do koszyka z ulotkami reklamowymi (rozwiązanie mniej skuteczne, ponieważ ulotki te są co jakiś czas usuwane przez osoby sprzątające), czy w przypadku domów jednorodzinnych ulotka ma być zawieszona na bramce (tutaj istotna jest pogoda w dniu, kiedy prowadzony jest kolportaż – w czasie deszczu lub śniegu to nie ma sensu)

Kolportaż ulotek za pośrednictwem firmy, to bardzo dobre rozwiązanie. Jest ono bardziej kosztowne, jednak jeżeli porównamy oszczędność czasu, skuteczność dotarcia do odbiorcy to ten sposób jest najlepszy z możliwych. Niektórzy zlecają kolportaż ulotek reklamowych na poczcie, twierdząc że listonosz lepiej dostarczy reklamę. Niestety w tym przypadku ulotka nie jest dostarczana przez listonosza. Poczta Polska współpracuje z prywatnymi firmami kolportażu ulotek reklamowych w danym rejonie. Jest tutaj tylko pośrednikiem, dlatego wysyłanie ulotek reklamowych przez tą instytucję jest relatywnie droższe.

Badanie efektów kampanii i analiza dalszych działań.

W swojej działalności opracowałem wzór, który pomaga mi ocenić efekt kampanii ulotkowej. Nie pochodzi on z żadnej książki – wymyśliłem go sam na własne potrzeby. W jaki sposób można ocenić efekt kampanii reklamowej za pośrednictwem ulotki reklamowej?

skutecznosc-ulotki

Na efekt z kampanii reklamowej wpływają: nakład ulotek, czyli jaką ilość ulotek wysyłamy, skuteczność kolportażu (w procentach), czyli jaka część z tych ulotek dociera do klienta oraz skuteczność ulotki, czyli wartość wyrażona w procentach, która obrazuje ile z osób, które otrzymały ulotkę zareagowało w pożądany dla nas sposób. Skuteczność ulotki to dla nas liczba nieznana – jednak możemy ją sprawdzić po zakończeniu kampanii ulotkowej. Wystarczy policzyć efekt i podzielić go przez iloczyn nakładu i skuteczności kolportażu.

Jak zbadać efekt z kampanii ulotkowej? Zapytaj klientów, skąd się dowiedzieli o Twojej firmie, napisz w ulotce unikalny numer telefonu, na który można dzwonić – dzięki temu będziesz wiedział, który klient dzwoni z reklamy na ulotce. Możesz też porównać przyrost zamówień jakiś czas po zakończeniu kampanii z ilością zamówień, które miałeś wcześniej – dzięki temu oszacujesz mniej więcej efekt jaki osiągnąłeś dzięki wysyłce ulotek.

Na co zatem zwrócić uwagę reklamując swoją firmę za pomocą ulotki reklamowej?

Najważniejsze są trzy czynniki: nakład, skuteczność kolportażu i skuteczność ulotki. Oceniając te elementy reklamy możesz zwiększyć efekt i rozwinąć swoją firmę. Pamiętaj że zwiększenie nakładu to nie wszystko – takie działanie generuje tylko dodatkowe koszty. Warto pomyśleć o pozostałych czynnikach. Zobrazuję to na przykładzie

Młody przedsiębiorca chce zareklamować swoją firmę za pośrednictwem ulotki. Drukuje 20 000 ulotek i zleca kolportaż koledze, który roznosi 70% ulotek   do klienta (skuteczność kolportażu). Po efektach (liczbie uzyskanych        zamówień) ocenia skuteczność ulotki na 0,8%.

EFEKT = 20 000 szt * 70% * 0,008% = 112 zamówień

Zadowolony biznesmen postanawia zrobić większą kampanię, wysyłając tę samą  ulotkę za pomocą kolegi. Tym razem drukuje 25 000 szt ulotek reklamowych.

EFEKT = 25 000 szt * 70% * 0,8% = 140 zamówień.

Większy nakład wygenerował koszty w postaci dodatkowych kosztów druku oraz  kolportażu. 

Rozważmy teraz inną opcję. Młody biznesmen zmienia taktykę - pozostawia     nakład 20 000, poprawia ulotkę, zwiększając jej skuteczność o 20% , zleca 
kolportaż profesjonalnej firmie, która gwarantuje mu 90 % skuteczności      kolportażu. Jaki jest tego efekt?

EFEKT = 20 000 szt * 90% * 0,96% = 172 zamówienia

Wyższe koszty związane z usługami profesjonalnej firmy to niewiele w porównaniu do osiągniętego efektu. Niewielka poprawa czynników wpływających na 
skuteczność kampanii ulotkowej sprawia, że ilość zamówień drastycznie 
wzrosła.


Jak widać każdy z trzech podanych przeze mnie czynników jest bardzo ważny, ponieważ ma znaczny wpływ na efekt kampanii ulotkowej. Na marginesie dodam, że efekt kampanii może także zależeć od innych czynników, których tutaj nie podałem. Wysyłałem ulotki w różnych miastach i różne osiągałem efekty, przy podobnych założeniach. Zauważyłem że w większych miejscowościach, gdzie ulotek jest bardzo dużo ich skuteczność jest mniejsza. Podejrzewam że wynika to z pewnego zmęczenia konsumentów nadmiarem marketingowej makulatury, która do nich dociera.  Kolejną rzeczą jest wysyłka ulotek na obszary wiejskie. Wielu przedsiębiorców nie docenia tej formy reklamy, sam zresztą do nich należałem. Kiedy jednak spróbowałem, to zdziwiłem się jaką wysoką skuteczność można uzyskać. Zastanów się dlaczego wielkie sieci handlowe wysyłają ulotki także do mieszkańców wiosek?

Mam nadzieję że dzięki moim artykułom unikniesz błędów, które sam popełniałem w swojej działalności gospodarczej i zaoszczędzisz trochę pieniędzy. Nie traktuje mojego artykułu jako publikacji naukowej, ponieważ opiera się on głównie na moich prywatnych doświadczeniach, nie publikacjach i badaniach naukowych. Jeżeli masz pytania możesz je zadać w komentarzu.

Będę wdzięczny za wszystkie komentarze i propozycje wpisów na przyszłość.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *